Raskaan sarjan logistiikkaa
Räätälöityjä logistiikkapalveluja tarjoava Forlog Oy on kasvanut ja laajentanut palvelujaan. Vanha junalauttasatama tarjoaa hyvät puitteet toiminnan kehittämiselle.
Forlog on keskittänyt viime aikoina toimintojaan Turun Sataman hallinnoimalle Pansion logistiikka-alueelle, joka myös vanhana junalauttasatamana tunnetaan. Yrityksellä on alueella toimistotilojen lisäksi neljä hallia. Näistä uusin ja suurin, Turun Sataman kanssa yhteistyössä rakennettu 7000 neliön halli, valmistui äskettäin.
– Yhteistyö Turun Sataman kanssa on ollut erittäin sujuvaa. Alue sopii toimintaamme hyvin. Täällä on tilaa, sopivan rauhallista ja liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Meiltä pääsee Suikkilantielle hetkessä ja sieltä kasitielle ja ohikulkutien kautta E63:lle, kymppitielle ja E18:lle, Forlog Oy:n operatiivinen johtaja Riika-Maria Iljin kuvailee.
Forlog Oy on erikoistunut teollisuuden ja raskaiden tavaroiden logistiikkapalveluihin. Pansion toimintojen lisäksi yhtiöllä on myös puupohjaisten levyjen sahauspalvelua.
Logistiikkaa ja lisäpalveluita
Vaikka Forlog toimii varsin merellisessä ympäristössä, se ei lastaa eikä pura laivoja. Pansiossa työskentelevät logistiikan ammattilaiset.
– Uusin hallimme toimii valtakunnallisen rautakauppaketjun puupohjaisten tuotteiden logistiikkakeskuksena. Meille tulee tavaraa maantie- ja konttikuljetuksina ympäri maailmaa ja täältä se lähtee sitten autokuljetuksilla eteenpäin Suomen markkinoille, Iljin mainitsee yhden esimerkin. Logistiikkakeskus toimi aikaisemmin kantasataman alueella.
Forlogin asiakkaisiin kuuluu myös suuri turkulainen kaivoskoneiden valmistaja. – Forlog ottaa vastaan ja toimittaa päivittäin tehtaalle meneviä koneenosia. Asiakkaamme voi sen ansiosta keskittyä koneiden valmistamiseen.
Forlog tarjoaa myös lisäarvopalveluita, se muun muassa purkaa asiakkaalle menevät tuotteet paketeista, ja laittaa ne valmiiksi asennustelineille.
– Tämä nopeuttaa ja tehostaa tuotantoa linjalla, Iljin selittää. Hän huomauttaa, että tulevaisuudessa Forlogin tavoitteena on kasvattaa lisäpalvelujensa määrää.
Forlog hoitaa myös yhteistyössä TurkuSteven kanssa kantasatamaan tulevien uusien traktoreiden maahantulotarkastuksen. Lisäksi yrityksessä käsitellään esimerkiksi telakalle meneviä raskaita teräsprofiileja.
Trukkikanta sähköistyy
Forlogilla raskaita kuormia nostavat perinteisten dieseltrukkien ohella enenevässä määrin myös sähkötrukit.
– Meillä on tällä hetkellä neljä sähkötrukkia ja olemme investoimassa niihin lisää. Haluamme olla osa vihreää siirtymää.
Forlogin tällä hetkellä suurin sähköinen työkalu on kahdeksantonninen Kalmar-trukki. Iljin kertoo, että markkinoilla ei ole vielä hinnaltaan kilpailukykyisiä kaikkein järeimmän kokoluokan sähkötrukkeja, mutta tilanne muuttunee tulevaisuudessa.
Sähkötrukeilla on päästöttömyyden lisäksi myös muita valtteja:
– Kuljettajan työympäristö on muuttunut miellyttävämmäksi, koska sähkötrukit ovat lähes äänettömiä, eikä niistä lähde dieselin katkua. Sähkötrukkien huoltokulut ovat pienemmät kuin perinteisten trukkien. Lisäksi varastotilatkin pysyvät puhtaampana, Riika-Maria Iljin iloitsee.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki