LNG:tä tankataan nyt Turussa

Viking Grace ja Viking Glory täyttävät nykyään tankkinsa Turussa. Sataman uusi tulokas, Gasumin bunkrausalus, on valmis palvelemaan myös muita LNG-laivoja.

Liikenne ja logistiikka

Viking Glory on saapunut Turkuun. Noin kolmen vartin aikana laivan matkustajat siirtyvät ulos ja uudet astuvat sisälle. Rahtia puretaan ja lastataan. Samaan aikaan tapahtuu myös laivan joen puoleisella sivustalla. Gasumin alus, Seagas, on ajanut Gloryn bunkrausportin viereen. Letku on paikallaan ja LNG eli nesteytetty maakaasu virtaa laivan tankkeihin.

Bunkraus, maakrapujen kielellä tankkaus, sujuu tehokkaasti ja turvallisesti. Viking Glory lähtee taas aikataulun mukaisesti matkalleen kohti Tukholmaa.

Seagas on palvellut Viking Linen LNG-laivoja Turussa toukokuusta lähtien. Aikaisemmin laiva teki töitä Tukholmassa.

Turkuun voi tulla myös muita LNG-laivoja

Jacob Granqvist, meriliikenteestä vastaava johtaja Gasumilta, luonnehtii, että Viking Line on LNG:n käyttäjänä etujoukoissa.

– Seagas voi houkutella Turkuun muitakin LNG:tä käyttäviä laivoja. Uusissa aluksissahan LNG-laivojen osuus kasvaa koko ajan.

Gasum kuljettaa LNG:n Turkuun tankkiautoilla Porin Tahkoluodon terminaalistaan, minne sitä tuodaan muun muassa Norjasta. Venäläistä LNG:tä yhtiö ei enää käytä.

– Maakaasu on jäähdytetty noin -160 asteeseen. Tällöin se nesteytyy ja menee paljon pienempään tilaan kuin kaasumaisessa olomuodossa, Granqvist kertoo.

Lähipäästöt pienenevät

Granqvist muistuttaa, että LNG tuottaa noin neljänneksen vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin laivojen perinteinen polttoöljy. Merkittävää on myös se, että LNG täyttää hyvin typenoksidia, rikkidioksidia ja pienhiukkasia koskevat tiukat päästökriteerit.

– LNG auttaa pienentämään lähipäästöjä ja parantamaan ilmanlaatua. Tämä on erityisen tärkeää Turun kaltaisissa paikoissa, missä satama on keskellä kaupunkia.

Granqvistin mukaan LNG:llä on vielä yksi spesiaalivaltti, jonka merkitys korostuu Itämerellä:

– Mikäli tuhansien saarien Saaristomerellä tapahtuisi öljyvuoto, tilanne voisi olla nopeasti erittäin paha. Mikäli LNG:tä joutuisi jostain syystä ympäristöön päästäisiin paljon helpommalla. LNG haihtuu itsestään. Se ei likaa vettä, saaria, eläimiä ja kasveja.

LNG:stä voidaan siirtyä uusiutuvaan biokaasuun

LNG-laivat pystyvät käyttämään LNG:n lisäksi myös uusiutuvia kaasuja eli biokaasu LBG:tä sekä uusia synteettisiä polttoaineita, joita voidaan valmistaa osana vetytaloutta. Seagas pystyy bunkraamaan näitä kaikkia

– LNG on polku tulevaisuuteen. Se mahdollistaa siirtymän uusiutuviin polttoaineisiin, Granqvist summaa.

LBG:tä, jota valmistetaan myös esimerkiksi Turun biokaasulaitoksella jätevesilietteestä, tankataan laivoihin jo nyt. LNG ja LBG ovat käytännössä samaa ainetta: metaania.

Gasumin mukaan LBG:n elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmin kuin perinteisten fossiilisten polttoaineiden, kuten polttoöljyn. Viking Line tarjoaa jo nyt matkustajille ja rahdin kuljettajille mahdollisuutta ostaa omaan matkaan tai kuljetukseen kuluvan määrän biokaasua.

– LBG:tä on ollut hyvin saatavilla. Toivottavasti yhä useammat tarttuvat nyt myös LBG- mahdollisuuteen, Granqvist huomauttaa.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki & Gasum