Laivauspäivää vietettiin Vihreän siirtymän merkeissä

Turun Satama on jo 1990-luvulta asti järjestänyt Laivauspäivä-tapahtuman yhteistyössä satamassa toimivien yritysten kanssa. Tilaisuutta on vietetty eri teemoilla sekä vapaamuotoisesti että asiapitoisemman ohjelman parissa. Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin seminaarimuotoisena Viking Linen piknik-risteilyllä teemalla Vihreä siirtymä ja kestävä kehitys.

Ajassa

Tilaisuuden avasi kansanedustaja Ville Valkonen, joka toi valtiovallan terveiset yli 100-päiselle osallistujajoukolle. Aiemmin Turun Sataman hallituksen jäsenenä toiminut Valkonen korosti vihreän siirtymän merkitystä sekä sen merenkululle ja logistiikalle asettamia haasteita niin kansallisesti kuin globaalisti. Hänen näkemyksensä mukaan vihreän siirtymän edistäminen on koko logistiikkaketjulle keskeinen asia, ja eksistentiaalinen kysymys koko maapallolle.

Tapahtuma kertoi yhteisestä tahtotilasta

Laivauspäivän seminaariohjelman keskeisen osan muodosti paneeli, jonka aiheena oli Vihreän siirtymän merkitys logistiikkastrategiassa. Panelisteina toimivat Heikki Hellstén (Head of Logistics, SSAB Europe Oy), Ilkka Rytkölä (Ecosystem Lead, Meyer Turku) ja toimitusjohtaja Matti Urmas (Freja Transport & Logistics Oy).

Paneelissa esiin nousi monta eri näkökulmaa mukaan lukien asiakkaiden odotukset kuljetusten hiilijalanjäljen vähentämisestä sekä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtymisen vaatiman infrastruktuurin kehittämisestä. Panelistit ja Laivauspäivän järjestäjät kertoivat myös edustamiensa yritysten tekemistä toimista vihreän siirtymän vauhdittamiseksi.

Päivän aikana korostui kaikkien toimijoiden yhteinen tahtotila vihreiden kuljetusten edistämiseen. Suuren muutoksen edessä yhteistyötä eri toimijoiden välillä pidettiin välttämättömänä.

– Kukaan ei pysty tekemään kaikkea yksin. Turun satamassa yhteistyö eri yritysten välillä on avointa ja helppoa, kun tavoitteet ovat yhteisiä. Paras ympäristöteko on saada laivat ja rekat kulkemaan täysinä, jolloin kuljetusten päästöt rahtiyksikköä kohti ovat pienimmillään. Kun yhteistyö toimii hyvin henkilötasollakin, on helppo jakaa vinkkejä mahdollisista asiakkuuksista myös kumppaneille. Yksi tärkeä yhteistyön muoto sataman toimijoille ovat myös messuesiintymiset, joissa kustannustehokkuus korostuu, kun yhteisosastojen avulla näkyvyys moninkertaistuu, kertovat MannLinesin toimitusjohtaja David Symes sekä Baltic Linen kehitys- ja myyntijohtaja Mika Saarinen.

Vihreä siirtymä edellyttää toimia myös valtiovallalta

Haasteistakin puhuttiin avoimesti ja julkisen vallan toimia odotettiin vihreän siirtymän edistämiseksi myös maantiekuljetusten kohdalla. Toimitusjohtaja Matti Urmas peräänkuulutti investointeja latausinfraan.

– Sähkörekkojen yleistymisen tiellä on kaluston korkean hinnan lisäksi latausverkoston hidas eteneminen. Suomi on sitoutunut EU:n tavoitteeseen rakentaa TEN-T-ydinverkon varrelle raskaan kaluston latauspisteitä kuudenkymmenen kilometrin välein, mitä on mahdoton toteuttaa ilman julkisia investointeja. Yksityisten terminaalien latauspisteet eivät riitä täyttämään tarvetta ja tavoitteita, vaan julkinen latausverkosto on ainoa mahdollisuus edistää sähkörekkojen yleistymistä. Sähkön rinnalla tulisi varautua myös vedyn jakeluinfran rakentamiseen, koska erilaisia energiamuotoja hyödyntämällä parannetaan myös maamme huoltovarmuutta.

Laivauspäivien seminaarissa pureuduttiin myös Itämeren suojeluun. Aiheesta alusti meriympäristöjohtaja Ulla Rosenström John Nurmisen Säätiöstä otsikolla ”Miten Itämeri voi ja miten se pelastetaan.” Hänen mukaansa rehevöityminen on suurin ongelma, jonka torjunnassa suuri merkitys on ilmastomuutoksen kuriin saamisella.
Osallistujilta kiitosta tilaisuuden hengestä ja järjestelyistä

Turku Stevedoring Oy:n operatiivinen johtaja Lauri Iljin oli mukana Laivauspäivillä ensimmäistä kertaa ja kertoi yllättyneensä erittäin positiivisesti tilaisuuden hengestä.

– Kaikki tapahtumat, joissa pääsee tapaamaan asiakkaita ja sidosryhmiä ovat aina hedelmällisiä ja tärkeitä. Laivauspäivissä parasta oli leppoisa ja vastaanottava ilmapiiri, jossa voi käydä avointa keskustelua eri toimijoiden, myös kilpailijoiden kesken. Tapahtuma oli hyvin organisoitu ja vahvisti varmasti kumppanuutta sataman sisällä.

Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Turun Satama Oy

Laivauspäivien järjestämiseen osallistuivat:

  • Turun Satama Oy
  • Baltic Line AS
  • Finnlines Oyj
  • Finnsteve Oy
  • Mann Lines Oy
  • Stevena Oy
  • Turku Stevedoring Oy
  • Turun Vapaavarasto Oy
  • Viking Line Cargo
  • Tallink Silja Oy.