Turun satamasta lähtee SSAB:n terästä ympäri Eurooppaa
SSAB:n rahtauspäällikkö Paula Ojalan mukaan Turun satama on tärkeä erityisesti yrityksen Hämeenlinnan tehtaalle. Turusta lähtee maailmalle myös Raahessa valmistettua terästä.
SSAB:n rahtauspäällikkö Paula Ojalan mukaan terästuottajalle on tärkeää, että Turun satamalla on monipuolista linjaliikennettä.
– Terästämme kulkee tällä hetkellä Turusta maailmalle sekä Baltic Linen että Mann Linesin laivoilla. Baltic Linen reiteillä tavoitamme hyvin Tanskan ja Norjan asiakkaamme. Mann Linesin kautta terästä kulkee esimerkiksi Englantiin ja Hollantiin ja Hollannista feeder-laivoilla Espanjaan sekä uutena kohteena Irlantiin, hän kertoo.
Ojala korostaa, että säännöllisen linjaliikenteen avulla terästä pystytään kuljettamaan asiakkaille joustavasti ja kustannustehokkaasti myös pienemmissä erissä.
Turku on lähellä Hämeenlinnaa
Turun satama on merkittävä erityisesti SSAB:n Hämeenlinnan terästehtaalle.
– Turku on kohtuullisen lähellä Hämeenlinnaa ja se on helposti tavoitettavissa sekä rautateitse että kumipyöräkuljetuksilla. Teräsjunia Hämeenlinnasta Turkuun tulee nykyään kaksi kertaa viikossa; kyydissä on tällöin erityisesti teräskeloja.
SSAB:lla on Raahen tehtaan yhteydessä myös oma satama, josta lähtee tavallisimmin suuria teräskuljetuksia suoraan asiakkaille.
– Mutta myös Raahesta tulee terästä Turkuun. Turun satamasta se kuljetetaan sitten muun muassa Baltic Linen laivoilla Tanskaan ja Norjaan.
Nopeasti ja ammattitaitoisesti
Ojala on tyytyväinen Turun sataman lyhyisiin läpimenoaikoihin sekä satamaoperaattorien ammattitaitoiseen palveluun.
– Asiakkaat tietenkin odottavat, että tilattu tavara tulee sovittuun aikaan. Turun toimintaan on voinut luottaa. Satamassa ei ole ruuhkia, ja siellä on teräksen käsittelyyn tarvittavat koneet ja tilat.
Itsestään selvää on, että paketit eivät saa hajota eivätkä tuotteet vaurioitua tai kastua.
– Turun satamaoperaattorien toiminta on ollut tältäkin osin hyvin ammattitaitoista, Ojala mainitsee.
Kohti fossiilivapaita kuljetuksia
Turun satamassa laivattiin viime vuonna noin 90 000 tonnia SSAB:n terästä. Kun päälle lasketaan trailer-kuljetukset, kokonaismäärä nousee yli 100 000 tonniin.
SSAB:n terästä käytetään esimerkiksi autoteollisuudessa, energiateollisuudessa ja konepajoilla ympäri Eurooppaa.
Ruotsin Luulajaan valmistuu tämän vuosikymmenen lopulla SSAB:n tehdas, missä terästä valmistetaan fossiilivapaasti. Tämän jälkeen vastaava tehdas on suunniteltu rakennettavan Raaheen.
– Tavoitteenamme on jossakin vaiheessa saada myös koko teräksen kuljetusketju fossiilittomaksi, niin maakuljetuksissa kuin meriliikenteessä. Tämä haastaa myös satamat, varustamot ja operaattorit mutta uskon, että Turku tulee pärjäämään kilpailussa, Ojala pohtii.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Jarmo Piironen