Turkuun on helppo tulla myös teitä pitkin

Salolaislähtöinen HJN Logistics Finland on yksi kuljetusyrityksistä, joka vie ja tuo terästä ja muita metalleja maanteitse Turun satamasta ja satamaan.

Sataman kautta

– Turun sijainti on hyvä. Tavallinen tarina on, että automme vievät vaikkapa paperia Turkuun tai johonkin muuhun lähistöllä sijaitsevaan satamaan. Paluumatkalla otamme sitten Turun satamasta kyytiin terästä, ja viemme sen suoraan asiakkaan ovelle. Autot kulkevat mahdollisimman täynnä mennen tullen, mikä on tietenkin järkevää myös ympäristön näkökulmasta, toimitusjohtaja Arto Nurminen kuvaillee.

HJN Logisticsin tuonnin asiakkaat ovat tavallisimmin tehtaita tai terästukkureita.

– Suurin osa kuljetuksista on Turku–Hämeenlinna–Helsinki-akselilla, mutta välillä ajetaan pidemmällekin. Autoissa kulkee niin teräslevyjä kuin vaikkapa pitkiä rautatiekiskoja.

HJN Logisticsin maantiekalustoon kuuluu muun muassa HCT-yhdistelmä (High Capacity Transport), jossa lavan pituus on 27 metriä, sekä normaaleja 25 metrin täysperävaunuja ja 13,6 metrin puoliperävaunuja. Autojen kantavuus vaihtelee kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen tonniin.

Myös Nurminen kehuu Turun sataman nopeutta ja joustavuutta.

– Suomen paras satama tuossa mielessä. Kaikki pelittää hyvin. Satamaan johtavilla teillä ei ole ruuhkia. Ja hyvä, että Turusta löytyy myös esimerkiksi varastotiloja, kun teräskelat pitää säilyttää säältä suojassa, hän summaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: HJN Logistics