Terästä kuljetetaan yhdessä
Turun Sataman toimitusjohtajan Erik Söderholmin mielestä Turun sataman yksi vahvuus teräksen kuljetuksessa on sataman, varustamojen ja operaattorien hyvin toimiva yhteispeli.
Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm kertoo, että Turun sataman kautta kulkee terästä linjalaivoilla, pelkästään terästä kuljettavilla aluksilla sekä myös trailereiden ja täysperävaunujen kyydissä Ruotsin laivoilla.
– Vuositasolla puhutaan sadoista tuhansista tonneista. Luvut ovat nousseet, mutta kapasiteettia riittää vielä paljon, hän mainitsee.
Hän lisää, että Turun satama on profiloitunut teräslogistiikkaan, tavarakuljetuksiin, projektikuljetuksiin sekä vaativiin erikoiskuljetuksiin; bulkkitavaraa Turun läpi ei juurikaan kulje.
Toiminta asiakaslähtöistä
Söderholm huomauttaa, että Turun sataman vahvuuksia teräslogistiikassa ovat kapasiteetin lisäksi esimerkiksi hyvät maantie- ja raideyhteydet sekä nopea läpäisykyky.
– Turusta löytyy aina laivapaikka. Ja kun satamaan valmistuu parin vuoden kuluessa uusi matkustajaliikenteen yhteisterminaali, niin Ruotsin liikenne sujuu entistäkin joustavammin.
Hän korostaa, että teräslogistiikassa keskeistä on varustamojen monipuolinen reittitarjonta.
– Teemme varustamojen ja satamaoperaattorien kanssa koko ajan tiivistä yhteistyötä. Mietimme yhdessä, miten voisimme kehittää palveluitamme edelleen. Pyrimme siihen, että toimintamme olisi hyvin asiakaslähtöistä.
Söderholm mainitse, että Turun satamassa kaikki tuntevat toisensa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa tietenkin myös moninaisten arjen asioiden hoitamista.
Satama on mukana vihreässä siirtymässä
Söderholm kertoo, että teräsasiakkaat haluavat vähäpäästöisiä tai kokonaan päästöttömiä kuljetuksia. Turun satama on häneen mukaansa vahvasti mukana vihreässä siirtymässä.
– Satamaan valmistuu lähivuosina latausalue sähkörekoille. Tällä hetkellä sähkörekat voisivat hoitaa jo lyhyitä teräskuljetuksia. Tulevaisuudessa, kun teknologia kehittyy, sähkörekkoja tullaan varmasti näkemään myös pidemmillä matkoilla.
Turun sataman yhteydessä on jo nykyään mahdollisuus tankata autot biodieselillä. Sen valmistuksessa hyödynnetään myös laivoista kerättyjä jätteitä ja jätevesiä.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Jarmo Piironen ja Markku Koivumäki