Satamaoperaattorit: Ammattitaitoa, kalustoa ja kenttiä riittää
Satamaoperaattorien mukaan Turusta löytyy kaikki tarvittava teräksen käsittelyyn.
TurkuSteven toimitusjohtaja Kimmo Iljinin mukaan Turun satamalla on paljon valtteja teräksen kuljetuksessa:
– Turussa on teräksen käsittelyyn tarvittavaa kalustoa ja täällä on kokeneita alan ammattilaisia. Turussa on riittävästi niin kenttä- kuin varastotiloja. Satama ei ole liian ruuhkainen. Tavara kulkee näppärästi eteenpäin.
Hän huomauttaa, että myös hyvät maantie- ja rautatieyhteydet takaavat osaltaan nopeat ja tehokkaan yhteydet kotimaahan, ja rahtihinnat pysyvät kurissa.
TurkuSteve on investoinut kalustoon
Iljin kertoo, että TurkuSteve teki jo yli kymmenen vuotta sitten päätöksen panostaa teräksen käsittelyyn sopivaan ahtaus- ja työkonekalustoon. Yrityksessä ymmärrettiin sataman potentiaali teräslogistiikassa.
– Olemme investoineet tuosta lähtien joka vuosi voimakkaasti nostovälineisiin ja kalustoomme. Nostokalustoa löytyy 10 tonnin puomeista 50 tonnin X-lifteihin. Käytössämme on mafeja, vetomestareita ja haarukkatrukkeja sekä kurottajia. Turun satamassa olevat satamanosturit ovat yhtiömme omistuksessa, ja olemme tehneet niihin viimeisen kolmen vuoden aikana perusparannustyötä. Olemme kouluttaneet myös uusia nosturikuljettajia, joita meillä on jo seitsemän.
TurkuStevellä on käytössään muun muassa kaksi suurta varastoa, joissa junavaunuja voidaan purkaa sisätiloissa.
TurkuSteve hoitaa Baltic Line AS:n linjaliikenteen aluksia niin viennissä kuin tuonnissa, SSAB:n terästuotteiden projektilastauksia ja Saksan ja Hollannin terästoimittajien tuontilaivojen purut.
Homma hoituu myös ro-ro-aluksilla
Myös Finnsteven operatiivinen päällikkö Teppo Heikkilä luettelee Turun sataman vahvuuksiksi kenttä- ja varastointitilat, sopivan kaluston, henkilökunnan ammattitaidon sekä lyhyet läpimenoajat.
Finnsteve hoitaa muun muassa Mann Linesin ja Finnlinesin ro-ro-alusten purun.
– Ro-ro-alukset lastataan ja puretaan yhden kahdeksan tunnin vuoron aikana. Homma sujuu nopeasti ja totutun varmasti. Ahtaajat, vetomestari-kuljettajat ja näyttömiehet ovat kokeneita ammattilaisia, jotka osaavat työnsä viimeisen päälle, hän kuvailee.
Sopivan koon ekonomiaa
Stevenan myynti- ja asiakkuuspäällikkö Janne Salonen on samaa mieltä kollegojensa kanssa.
– Turusta löytyy aina laituripaikka ja väyläsyvyys on pääsääntöisesti riittävä. Myös tieliikenneyhteydet ovat hyvät ja 8-tietä ollaan vielä parantamassa nykyisestä.
Operaattorit summaavat, että Turun teräslogistiikan toimivuutta selittää, yhtenä tärkeänä tekijänä, sopivan koon ekonomia.
– Turun satamalla on kaikki tarvittavat fasiliteetit ja satama on juuri sen kokoinen, että teräksen käsittely, kuljetus sujuu joustavasti, Finnsteven Heikkilä muotoilee.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Markku Koivumäki ja Ilari Välimäki