Monipuolinen linjaliikenne palvelee teräskuljetuksia
Varustamojen mukaan Turun sataman vahvuuksiin teräslogistiikassa kuuluvat muun muassa monipuolinen linjaliikenne ja hyvät maayhteydet.
Baltic Linen myynti- ja kehitysjohtaja Mika Saarisen mielestä teräsasiakkaiden kannattaa keskittää kuljetuksiaan Turun satamaan, missä on tarjolla kattavasti eri kuljetusmuotoja.
– Turussa varustamot eivät ensisijaisesti kilpaile toistensa kanssa, vaan ne tarjoavat kokonaisuudessaan yhden Suomen kattavimmista linjaliikenneverkostoista.
Hän lisää, että Turku on hyvä paikka yhdistää teräsvirtoja, niin tuonnissa kuin viennissäkin. Keskittäminen tuo mukanaan myös määräalennuksia ja samalla laskee päästöjä, kun täyttöasteet merellä, maanteillä ja raiteilla kehittyvät.
– Linjaliikenne tarkoittaa tietenkin itsessäänkin joustavuutta. Linjalaivassa kun voi kuljettaa kustannustehokkaasti myös pienempiä määriä terästä osakuormina.
Baltic Line kuljettaa terästä ja metalleja linjalaivoillaan Turusta Norjaan niin viennissä kuin tuonnissakin. Matkan varrella pysähdytään Baltiassa, Puolassa, Pohjois-Saksassa, eteläisessä Ruotsissa ja Tanskassa. Linjaa on operoitu Turusta jo yli 35 vuoden ajan.
Käytössämme kolme sivuporttilaivaa, joilla voidaan kuljettaa kaikkea nosturi- tai trukkikäsiteltävää lastia. Lähtö Turusta on viikoittain torstaisin.
Mann Linesin Symes: ”Liikenne tuo liikennettä”
Mann Linesin toimitusjohtaja David Symes ajattelee samoin kuin kollegansa.
– Liikenne tuo mukanaan liikennettä, kun asiakkaatkin näkevät, että tuolla homma pelittää, hän miettii.
Mann Linesin ro-ro-alus M/S Freyja tekee kuukaudessa kolme yhdeksän päivän matkaa kuukaudessa reitillään Turku–Bremerhaven–Harwich–Rotterdam–Cuxhaven-Paldiski–Turku. Laivalta on syöttöyhteyksiä aluksille, jotka jatkavat edelleen Rotterdamista Espanjaan – ja uutuutena Rotterdamista Irlantiin.
– Ro-ro-alus on erityisen hyvä vaihtoehto, kun kuljetetaan suhteellisen pieniä eriä terästä.
Finnlinesin Seppola: ”Asiakkaat haluavat teräksen ovelleen”
Finnlinesin ro-ro-alus liikennöi Turusta Saksan Travemündeen kerran viikossa. Avainasiakaspäällikkö Leena Seppola kertoo, että heillä teräksen kuljetus on tuontipainotteista.
– Suurin määrä kuljettamastamme teräksestä tulee tällä hetkellä Helsingin kautta, koska siellä linjaliikenne on päivittäistä. Turku täydentää tätä, Turun satamasta terästä lähtee maakuljetuksina esimerkiksi länsirannikolle ja Tampereen suuntaan.
Hän lisää, että trendinä on, että asiakkaat tilaavat teräksen ovelleen asti ja haluavat välttää välivarastointeja – tämäkin palvelu onnistuu Turussa.
– Trailer-kyyditykset ovat myös nousussa. Kun teräs pystytään lastaamaan jo lähtöpaikalla trailerin kyytiin, kuljetuksista jäävät pois välikäsittelyt ja kuorma voidaan kuljettaa sellaisenaan perille.
Seppola huomauttaa, että lauttavaunutkin puretaan aina nopeasti:
– Samalla lauttavaunulla saattaa tulla myös useita pienempiä eri valmistajien ja eri puolille maata tarkoitettuja teräseriä. Nämä puretaan rivakasti ja sitten teräserät jatkavat matkaansa eteenpäin kumipyöräkuljetuksilla.
Turulla on paljon valtteja
Varustamojen edustajien mielestä Turun valtteja teräksen kuljetuksessa ovat – monipuolisen linjaliikenteen ja hyvien maayhteyksien lisäksi esimerkiksi ammattitaitoiset operaattorit, Satamasta löytyy hyvin myös teräksen käsittelyn vaatimaa kalustoa, kenttätiloja ja varastoja. Tärkeää on, että varustamot ja niiden käyttämät operaattorit pystyvät tarjoamaan kattavasti maakuljetukset sisältäviä kokonaispalveluita, joissa teräserät kuljetaan suoraan lähtöpaikasta määränpäähän.
– Turun satama on sopivan kokoinen teräksen kuljetukseen. Laivoille löytyy laituripaikka ilman odottelua, eikä ruuhkia ole, mikä takaa osaltaan nopeat läpimenoajat, Mann Linesin Symes huomauttaa.
Varustamojen edustajien mukaan myös asioiden hoito Turun sataman kanssa hoituu hyvin. Palvelu on nopeaa ja joustavaa.
– Turussa ymmärretään, että varustamoilla ja satamalla on yhtäläiset edut. Kun varustamo onnistuu palvelussaan, siitä tulee kehuja myös satamalle – ja luonnollisesti päinvastoin. Tämä tarjoaa hyvän pohjan toiminnan kehittämiselle myös jatkossa, Finnlinesin Seppola miettii.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Aija Kallio, Markku Välimäki, Janne Bergman / Valhalla Works, Jarmo Piironen