Turun Satama testasi uudet turvateknologiat
Uudet teknologiat voivat parantaa matkustajien turvallisuutta, helpottaa ja nopeuttaa työtä satamissa, mutta toimivatko ne käytännössä? Tätä testattiin Turun Sataman koordinoimassa ainutlaatuisessa SecurePax-projektissa.
Tekninen johtaja Markku Alahäme käynnistää tumman henkilöautonsa ja rullaa Turun satama-alueella sijaitsevan katoksen alta. Se näyttää tavanomaiselta rakennukselta, mutta kätki loppuvuonna 2023 lappeensa suojiin kaksi verkkoon kytkettyä kameraa ja kahdeksan 2.4 GHz:n radioantennia.
Niiden ja uuden ohjelman avulla kokeiltiin, löytäisikö uusi teknologia henkilöauton kyydistä salamatkustajia. Alahämeen lisäksi testaajina oli joukko Turun Sataman ja siellä operoivien varustamojen henkilökuntaa, jotka olivat mukana vapaaehtoisesti. He ajoivat katoksen alta 156 kertaa erilaisin kokoonpanoin ja erilaisilla autoilla.
Laitteet eivät löytäneet Alahämeen autosta salamatkustajia, eikä niitä löytynyt muidenkaan kyydistä.
—Sen sijaan etupenkillä istuvat ihmiset järjestelmä osasi laskea hyvin, takapenkillä olevat olivat haasteellisempi havaita, Alahäme kertoo.
Talvi ja huonot kelit haittasivat laitteiden toimintaa. Kun autojen ikkunat huurtuivat, järjestelmän toimivuus tippui noin puoleen.
Koe oli osa EU:n osarahoittamaa SecurePax-projektia, joka sisälsi paljon muutakin mielenkiintoista.
Laivaan nousseet tunnistettiin kuvista
Jo pelkästään matkustajaliikenteen turvallisuuden vuoksi varustamojen pitää tietää, keitä laivassa kulloinkin on.
Tätä tutkittiin ohjelman avulla, joka otti kuvan ihmisten kasvoistoista näiden tullessa alukseen ja lähtiessä sieltä. Ohjelma vertasi kuvia keskenään. Pilotissa kuvattiin 200 laivasiivoojaa, jotka antoivat suostumuksensa testiin.
—Koe onnistui hyvin. Järjestelmä tunnisti 80 %:n tarkkuudella kasvot.
Autojen skannaus ja kasvojentunnistuspilotti tehtiin kuvaamatta matkustajia, sillä GDPR ei salli matkustajien kuvaamista ilman lupaa.
Yllätyksiä läpivalaisussa
Vuonna 2023 Viking Linen laivoilla Tukholma-Turku-välillä saattoi osua vuorolle, jossa matkustajia pyydettiin laittamaan laukut läpivalaisuhihnalle ja kulkemaan turvaportin läpi, hieman samaan tapaan kuin kansainvälisellä lentokentällä.
SecurePax-pilotilla testattiin, löytyisikö matkustajilta vaarallisia esineitä.
Ja löytyihän niitä. Tukholman Stadsgårdenin terminaalissa havaittiin 420 terävää esinettä, 261 syttyvää ainetta tai nestettä, viisi tuliasetta ja ammuksia sekä yksi räjähtävä aine. Turunkin terminaalissa löytyi mm. kaksi tuliasetta ammuksineen, 159 terävää esinettä ja 124 syttyvää ainetta tai nestettä.
Tukholmassa tutkittiin 100 567 matkustajaa, Turussa 23 773.
—Laitteet toimivat hyvin, mutta niiden haasteena on hitaus. Satamissa on tärkeää saada suuri matkustajamäärä laivaan nopeasti, sillä reittiliikenne on vain vähän aikaa satamassa.
Alahäme on tyytyväinen projektin antiin ja arvelee, että jotakin testatuista teknologioista voitaisiin ottaa käyttöön uudessa Ferry Terminaalissa. Toistaiseksi käytössä on kuitenkin vanha ja toimivaksi havaittu tekniikka, kuten huumekoirat.
—Niiden hajuaistille ei vedä vertoja mikään teknologia, Alahäme naurahtaa.
Teksti ja kuvat: Sari Järvinen
SecurePax
- Budjetti 1,5 miljoonaa euroa, EU:lta 50 %:ia.
- Projektin toteuttajat: Turun Satama (koordinaattori), Tallink Silja, Viking Line, CINEA.
- Muut projektiin osallistuneet: Tukholman satama, Suomen poliisi, Suomen Rajavartiolaitos, Traficom, Suomen Tulli, Supo.
- Projektissa testattiin myös 5G-verkkoa, selvitettiin ISPS-sääntöjen vastuualueita ja miten uusia teknologioita voi käyttää lain mukaisesti.
- Toteutusaika: 1.1.2019-31.12.2023 (projektia jatkettiin COVID-19-epidemian vuoksi)