Mann Linesille uusi alus ja uusi johtaja

Mann Linesin tuore toimitusjohtaja David Symes odottaa Turkuun uutta ro-ro-alusta, joka on entistä pidempi, tehokkaampi ja ekologisempi.

ML Freya kuljettaa kutakuinkin kaikkea, mitä vetomestarit vetävät laivaan tai mitkä kulkevat sinne omilla pyörillään. Freya rahtaa Turusta mm. kaivoskoneita ja terästä – jota myös tuo ulkomailta. Ruumassa kulkee myös mm. puu- ja paperiteollisuuden tuotteita ja ajoneuvoja.
Liikenne ja logistiikka

Satamaan juuri saapuneen m/s ML Freyan italialainen miehistö on kylmissään: Turussa vastassa oli paitsi pakkasta ja jäätä myös alkavaa myrskytuulta. Utön luotsiasema keskeytti luotsitoiminnan tilapäisesti huonon ilman takia.

Symes tervehtii ML Freyan italialaista yliperämiestä Francesco Landinia. Alus on aikarahdattu Mann Linesille, eli aluksen omistaja vastaa tekniikasta ja henkilökunnasta.

Itämerellä operoivilla varustamoilla on ollut viime aikoina myös muunlaista vastatuulta. Taantumaa, kiristyviä säädöksiä ja Venäjän hyökkäyssodan seurauksia. Epävarmuutta ja turvattomuutta.

– Aika on täynnä haasteita, mutta ei tässä olla laittamassa päätä pensaaseen, Mann Lines Oy:n tuore toimitusjohtaja David Symes sanoo.

Päinvastoin: lähellä Venetsiaa, Cantieri Navali Visentinin telakalla rakennetaan parhaillaan Mann Linesin käyttöön uutta roro-alusta.

– Siitä tulee pidempi, tehokkaampi ja ekologisempi, Symes tiivistää.

Uutta tekniikka

Uusi ro-ro-alus on hybridi: perinteisen öljyn lisäksi se kulkee vihreällä metanolilla.

– Uutta tekniikkaa on tullut alalle lisää. Laivojen rungot säästävät energiaa esimerkiksi pinnoitteiden ja ilmakuplajärjestelmien avulla, jotka vähentävät kitkaa puhaltamalla laivan alle pieniä kuplia, Mann Linesin entinen toimitusjohtaja Timo Helanto kertoo.

Varustamossa on myös pohdittu roottoripurjeita, mutta niiden kestävyys käytännössä arveluttaa. Maasähköäkin harkittiin, mutta roron reitillä olevasta kuudesta satamasta Turku oli ainut, joka olisi ollut valmis kehittämään ajatusta käytäntöön.

– Lisäksi maasähkö ei oikein sovi meille, sillä alus on niin lyhyen ajan satamassa. Emme saisi ladattua tarpeeksi virtaa ja investointi on kallis, Symes sanoo.

Uuden Mann Linesille aikarahdatun aluksen odotetaan tulevan Itämerelle vuoden 2025 alussa.

Pienenä olemista on hyötyä, Timo Helanto toteaa.

Pieni koko on etu

Kun Symesin toimenkuva vaihtui Mann Linesilla operatiivisesta johtajasta toimitusjohtajaksi, hän jätti fax-numeron pois uudesta käyntikortista. Pitkälti muutoin Symes jatkaa edeltäjänsä, joulukuussa 2023 eläkkeelle jääneen Helannon jalanjäljissä.

– Huolehdin, että asiakkaat saavat samanlaista palvelua kuin ennenkin. Keskityn siihen, missä olemme hyviä eli mm. high & heavy -tavaraan, Symes toteaa.

– Valttikorttimme on joustavuus. Se onnistuu Turussa paremmin kuin monessa suuremmassa satamassa. Pienenä olemista on hyötyä. Closing-ajoissa on voitu tietyissä tapauksissa joustaa, jos joku tavarantoimitus on ollut myöhässä, Helanto muistelee.

Symes kiittelee yhteistyökumppania ahtausliike Finnsteveä, jota ilman hyvä palvelu ei olisi mahdollista.

Rotterdamin sataman mukaanotto ML Freyan reitille osoittautui Timo Helannon (vas.) ja David Symesin mielestä oikeaksi.
Vaatimattomat merimiehet

Mann Linesin entisessä ja uudessa toimitusjohtajassa on paljon samaa. Molemmat ovat merimiehen poikia ja molemmat kiersivät merillä ennen kuin valitsivat maailman kaikista satamista kotipaikakseen Turun puolisoidensa kanssa.

– Tyttäreni kysyi, että minkä takia päädyin tälle alalle. Sanoin, etten tiedä merenkulusta paljonkaan, muista aloista en senkään vertaa, Symes naurahtaa.

Helannon ja Symeksen tapana ei ole kerskailla, vaikka meriittejä kyllä löytyisi. Heidän aikanaan varustamon laivakapasiteetti kasvoi, kaistametrit lisääntyivät 1 340 metristä 3 000 metriin ja kolmen sataman sijaan varustamo tarjoaa yhteydet kuuteen satamaan: Turkuun, Bremerhaveniin, Harwichiin, Cuxhaveniin, Rotterdamiin ja Paldiskiin.

Yksin varustamo ei kuitenkaan menesty. Logistiikka on yhteispeliä.

– Turun satamalla on ollut meille suuri merkitys. Kun tuosta sataman portista kävelee sisään, ei pääse ikinä enää ulos, pitkän uran satamassa tehnyt Helanto hymyilee.

 

Teksti ja kuvat: Sari Järvinen

Mann Linesin uusi alus

  • Päämitat: 203,4 x 26,20 m
  • Pääkannen korkeus: 7,00 m
  • Alaruuman korkeus 4,40 m
  • Kaksi erillistä autokantta
  • Koneteho: 2 x 7200 KW
  • Pakokaasujen puhdistusjärjestelmä: Ecospray open loop scrubber