Satama sähköistää autonsa
Turun Sataman ympäristöohjelman tärkeimpiä tavoitteita on sataman oman toiminnan hiilijalanjäljen pienentäminen. Uutena keinona tämän saavuttamiseksi on otettu käyttöön sataman autokaluston uudistaminen sähkökäyttöiseksi.
Tavoitteena on, että vuoden 2022 loppuun mennessä kaikki sataman käytössä olevat henkilöautot olisivat täyssähköisiä ajoneuvoja. Uudistus jatkuu pakettiautojen osalta sitä mukaa kun sopivia ajoneuvoja tulee tarjolle.
– Ensimmäiset autot otettiin käyttöön helmikuussa ja kokemukset ovat olleet hyviä. Sähköautot sopivat sataman käyttöön erinomaisesti, koska ajettavat matkat ovat pääsääntöisesti lyhyitä. Pitkän toimintasäteen ansiosta päivän ajot onnistuvat yhdellä latauksella, vaikka pidämmekin jatkuvasta ajovalmiudesta huolta lataamalla akkuja aina ajojen välilläkin. ”Tankki” ei ole siis tyhjänä milloinkaan, eikä liikkeelle täydy lähteä huoltoaseman kautta, Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm kehuu sähköautojen toimintakykyä.
Plussaa ekologisesti ja taloudellisesti
Sähköautoihin siirtyminen on jatkoa Turun Sataman muille vihreille uudistuksille, jotka tukevat myös Turun kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Esimerkkejä jo tehdyistä toimenpiteistä ovat muun muassa satama-alueen valaistuksen vaihto energiaa säästäviin LED-lamppuihin sekä uusi automooring-laitteisto, joka vähentää alusten koneiden käyttöä satamassa.
– Sähköautoihin siirtyminen on meille luonteva ekoteko, jolla saamme heti konkreettisia tuloksia aikaan. Ympäristöystävällisyys palkitsee myös taloudellisesti, koska sähköautojen käyttökulut ovat selkeästi pienemmät kuin polttomoottoriautoissa. Huoltokulut ovat pienemmät, koska moottorissa on vähemmän liikkuvia osia ja esimerkiksi öljynvaihtoa ei tarvita lainkaan. Jatkossa pyrimme myös energiaomavaraisuuteen hyödyntämällä latauksessa aurinkoenergiaa, Erik Söderholm avaa tulevaisuuttakin.
Käyttäjät tyytyväisiä valintaan
Sataman turvallisuuspäällikkönä toimiva Pauliina Roti pääsi uuden sähköauton rattiin ensimmäisten joukossa. Hänen päivittäisessä käytössä olevalla Opel Corsallaan liikkuvat myös sataman yövartijat omilla valvontakierroksillaan.
– Opel Corsa on ollut kaikin puolin positiivinen yllätys. Hiukan arvelutti, miten sähköautolla pärjää keskitalvella, mutta sekin huoli oli turha. Parinkymmenen asteen pakkasellakin auto oli tosi lämmin ja käynnistyi aina nappia painamalla. Hyvin varusteltu auto on myös mukavan hiljainen ja ajo-ominaisuuksiin voi vaikuttaa omilla valinnoilla. Ekotila maksimoi energiansäästön ja ajomatkan, sport-tila tehostaa esimerkiksi ohituskiihtyvyyttä. Yli 300 km:n toimintasäde riittää mainiosti päivän normaaleihin ajoihin, ainoastaan pitemmälle lähtiessä joutuu miettimään reittivalintoja latausmahdollisuuksien mukaan, Pauliina Roti kertoo ajokokemuksistaan.
Teksti: Kari Ahonen
Kuvat & video: Markku Koivumäki
Päästövähennys jopa 90%
Täyssähköautolla ajamisen laskennalliset CO2-päästöt Suomessa ovat sähköntuotannon päästöt huomioiden noin 15-20 g/km. Uusien ensirekisteröityjen polttomoottoriautojen CO2-päästöt Suomessa polttoaineiden tuotannon päästöt mukaan lukien ovat noin 167-181 g/km. (Fossiilittoman liikenteen tiekartta, LVM 2020)