Maailma tarvitsee paljuilua

Kirami on noussut maailman suurimmaksi kylpytynnyrien valmistajaksi. Turku on yritykselle hyvä portti Ruotsiin ja sitä kautta Euroopan markkinoille.

Sataman kautta

Kiramin tehtaalla Sastamalassa valmistuu vuosittain noin 10 000 paljua. Näistä 40 prosenttia menee vientiin.

Korona ei ole tahtia haitannut, vaan laittanut tuotantoon lisää vauhtia:
”Koronan takia ihmiset viettävät enemmän aikaa kotonaan. Pihojen viihtyvyyteen halutaan panostaa, mikä tietää meille kiireitä”, viennin vastaava Miro Männistö kertoo.

Paljujen suosio on kuitenkin jo pidempiaikainen ilmiö.
”Viimeiset kymmenen vuotta kasvumme on ollut kovaa. Kylpytynnyri sopii mainiosti nykyiseen hyvinvointitrendiin sekä ajatukseen, että itseä saa ja kannattaa hemmotella.”

Yksinkertainen on kaunista

Kirami syntyi 2000-luvun alussa. Toimitusjohtaja Mika Rantanen tutustui tällöin kylpytynnyreihin länsinaapurissamme ja päätteli, että uudelle tuotteelle voisi olla kysyntää myös Suomessa. Aluksi paljuja tuotiin Ruotsista. Seuraavaksi vuorossa oli oman tehtaan perustaminen.

Nyt roolit ovat muuttuneet: Kirami myy paljuja Ruotsiin, mutta myös lukuisiin muihin maihin.
”Suurin vientimaamme on Hollanti, sitten tulee Ruotsi ja tämän jälkeen tasoissa Britit ja Saksa. Tuoreisiin aluevaltauksiin kuuluvat esimerkiksi Italia ja Ukraina, jatkossa meitä kiinnostaa muun muassa Espanja ja Itä-Eurooppa. Olemme saamassa jalansijaa myös Japanista, maasta, jossa on vahva kylpykulttuuri.”

”Turun satama on meille erittäin tärkeä yhteistyökumppani. Rekat kulkevat Tukholmaan yön yli ja kylpytynnyrit ovat nopeasti määränpäässään” kertoo Kiramin viennistä vastaava Miro Männistö.

Miro miettii, että Kiramin kylpytynnyrien suosio perustuu yksinkertaisuuteen ja toimivuuteen.

Kylpytynnyreissä on muovinen sisäallas; verhoilussa käytetään esimerkiksi kuusta, lämpökäsiteltyä mäntyä, Kanadan tuijaa tai täysin huoltovapaata, kierrätysmateriaaleista valmistettua muovibambukomposiittia. Lämmitys tapahtuu pääsääntöisesti puulla kamiinan avulla.
”Kylpytynnyreiden lisäksi viemme omaa FinVision -saunaamme, varsinkin Saksan markkinoille.”

Paljon paljuja kerralla

Kiramin Ruotsin markkinoille tarkoitetut kylpytynnyrit lähtevät Turun sataman kautta.
”Turun satama on meille erittäin tärkeä yhteistyökumppani. Rekat kulkevat Tukholmaan yön yli ja kylpytynnyrit ovat nopeasti määränpäässään.”

Kirami toimittaa tavaraa esimerkiksi Ruotsin K-raudalle, joka jakaa sen sitten keskusvarastoistaan myymälöihin. Kylpytynnyreitä menee ympäri Ruotsin maata myös suurten nettikauppojen välityksellä.
”Parhaimpina aikoina Turusta Tukholmaan lähtee parikin rekkaa viikossa. Yhteen traileriin mahtuu 14-16 kylpytynnyriä. Yksi tynnyri on halkaisijalta 1,7 tai 2 metriä ja se painaa maksimissaan 200 kiloa, joten se on kohtuullisen helposti liikuteltavissa. Jokainen muoviin kääritty palju on omalla lavallaan, jossa on usein myös suojareunat.”

Parhaimpina aikoina Turusta Tukholmaan lähtee parikin rekkaa viikossa. Yhteen traileriin mahtuu 14-16 kylpytynnyriä. Yksi tynnyri on halkaisijalta 1,7 tai 2 metriä ja se painaa maksimissaan 200 kiloa, joten se on kohtuullisen helposti liikuteltavissa.
Kirami avasi vientikonttorin Turkuun

Turun merkityksestä Kiramille kertoo myös se, että yritys on avannut kaupunkiin, Telakkarantaan, oman vientikonttorin.
”Turku on loistava portti Ruotsiin ja sitä kautta Euroopan markkinoille. Sataman ja lentokentän takia myös tänne on helppo tulla. Kutsumme Turkuun usein yhteistyökumppaneitamme ja käymme samalla Sastamalassa.”

Turusta löytyy myös esimerkiksi kielitaitoista väkeä hoitamaan myyntiä, logistiikkaa ja huolintaa. Kiramilla on parhaillaankin rekrytoinnit käynnissä.
”Toimintamme on muuttunut sen verran kansainväliseksi, että hyviä valtteja olisi englannin lisäksi ruotsin tai saksan tai jonkun harvinaisemman kielen taito”, Miro Männistö huomauttaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki ja Kirami

Kirami Oy

  • Vuonna 2001 perustettu perheyritys
  • Maailman suurin kylpytynnyreiden valmistaja
  • Tuotannossa myös FinVision -sauna
  • Outstanding by Kirami-tuoteperheeseen kuuluu lisäksi grillejä, ulkotulia ja pihasisustustuotteita
  • Työllistää 30 henkilöä
  • Liikevaihto 16 miljoonaa euroa