Liedossa, lähellä Ruotsia
DB Schenkerin Skandinavian lähetykset kulkevat Liedon Avantin uuden terminaalin kautta.
Paketti nousee lajittelulinjalle. Kamerat skannaavat sen nopeasti joka puolelta ja kone kuljettaa sen viivakoodin tietojen perusteella oikeaan välietappiinsa. Tämä paketti lähtee Tampereelle, seuraavana jonossa oleva halajaa pääkaupunkiseudulle.
Seuraamme suuren pakettilajittelijan toimintaa Liedon Avantissa DB Schenkerin uudessa terminaalissa. Oppaanamme ovat aluejohtaja Jukka Laine sekä Skandinavian kappaletavaran liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Pia-Liisa Karlsson.
Tarkempi silmäys linjastolla juuri nyt liikkuviin paketteihin kertoo, että ne sisältävät Etelä-Ruotsista tullutta elektroniikkaa. Karlsson kertoo, että tämän käsittely on DB Schenkerille hyvin tuttua.
– Kun tavara on illalla Tukholman satamassa, niin se on aamulla Turun satamassa ja siitä hetken kuluttua meillä. Kodinkoneliikkeissä ympäri Suomea lähetykset ovat vielä tämän päivän aikana”, Laine kuvailee.
Viime aikoina myös verkkokauppa on lisännyt Skandinavian pakettiliikenteen määrää.
– Verkkokaupan paketit toimitetaan DB Schenkerin noutopisteisiin seuraavaksi päiväksi”, Karlsson mainitsee.
Hän lisää, että kaikki merkit näyttävät, että verkkokaupan kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa.
– Myös monet suuret kodinkonebrändit toimittavat nykyään pienempiä lähetyksiä entistä useammin suoraan kuluttajille noutopisteisiin.”
DB Schenkerin pakettilajittelija pystyy käsittelemään tunnissa noin 4 500 pakettia.
Tilaa, toimivuutta ja hyvä sijainti
DB Schenkerin uusi terminaali avattiin kesäkuussa. Samalla päättyi noin viidenkymmenen vuoden taival sataman kupeessa Nosturikadulla ja Juhana Herttuan puistokadulla.
– Entiset tilamme olivat jo liian vanhat; toimintaamme riittämättömät ja epätarkoituksenmukaiset. Avantissa käytössämme on paljon modernia työtilaa. Saimme myös kaikki toimintomme saman katon alle, mistä on meille paljon hyötyä”, Laine kertoo.
Hän lisää, että myös Avantin sijainti on mainio. ”Olemme riittävän lähellä satamaa ja liikenne nopeutuu entisestään, kun kehätie valmistuu. Lisäksi Avantista on hyvät tieyhteydet pääkaupunkiseudulle ja toisaalta Tampereen suuntaan ja Jyväskylän kautta Kuopioon ja pohjoiseen.”
Vilkasta liikennettä kumpaankin suuntaan
Avantin terminaalissa on tilaa hulppeat 14 500 neliötä. Rakennuksen ulkosivusta löytyy rekoille 106 laituria. Pelkästään Skandinavian tuontiin ja vientiin liittyviä rekkakuormia on viikoittain yli kolmesataa.
Laine huomauttaa, että pakettiliikenne on tietenkin vain osa kokonaisuutta – tai sanotaanko niin, että paketeilla voi olla kokoa vaikkapa jääkaappipakastimen verran.”Ruotsista tulee paljon kodinkoneita, mutta myös esimerkiksi autojen varaosia, elintarvikkeita ja tietenkin kaikkea muutakin. Suomesta Skandinaviaan kuljetamme muun muassa sähköelektroniikkaa ja korkealle jalostettua tekniikkaa.”
Portti Skandinaviaan
Laine ja Karlsson kuvailevat, että Turun satama on portti Skandinaviaan. ”Lauttayhteys Turun ja Tukholman välillä on nopea ja toimiva. Satamalla on valtava merkitys paitsi meille, myös koko suomalaiselle yhteiskunnalle – niin teollisuudelle, kaupalle kuin yleisestikin maamme huoltovarmuudelle”, Laine miettii.
Hän on tyytyväinen myös käytännön tason yhteistyöhön sataman kanssa. DB Schenkerillä on Turun sataman alueella myös esimerkiksi sopimuslogistiikka- ja varastointitoimintaa. ”Turun satama tukee hyvin yhteistyökumppaneitaan. Se on auttanut meitäkin kehittämään toimintaamme. Esimerkiksi sataman alueen liikennesuunnitelmat vaikuttavat hyvin lupaavilta”, Laine huomauttaa.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki