Tuulilaseja Turun kautta maailmalle

Laitilalainen Finn Lamex valmistaa tuulilaseja esimerkiksi englantilaisiin doubledeckereihin. Matka saarivaltakuntaan kulkee Turun sataman kautta.

Sataman kautta

Iso lasilevy alkaa pikku hiljaa taittua kuudensadan asteen lämmössä. Taivuttaja valvoo uunin ikkunasta, että se laskeutuu täsmälleen allaan olevan muotin mukaisesti.

Laitilaisen Finn Lamex Safety Glass Oy:n toimitusjohtaja Tero Toivanen huomauttaa, että linja-auton tuulilasin valmistus on äärimmäisen tarkkaa työtä. ”Viiden neliön lasissa on viiden millin toleranssi. Väärin taivutettu lasi aiheuttaa optisia virheitä, jotka vaikuttavat kuljettajan näkyvyyteen. Lisäksi ison lasin täytyy tietenkin sopia täsmälleen auton profiiliin”, hän kertoo.

Lisää vaikeusastetta tulee siitä, että erilaisia linja-automalleja ja näin ollen myös tuulilasimalleja on paljon – ja yhtä mallia edustavia linja-autoja suhteellisen vähän. ”Meillä on kaikkiaan noin tuhat erilaista tuulilasimuottia, joista pääosa on linja-autoihin.”

Silkkipainaja Jonni Nevalainen (vas) ja vientipäällikkö Toni Kallio. Silkkipainossa tuulilasiin tehdään sen kiinnityskohtaa uv-säteilyltä suojaava tumma reuna.
Vienti vetää

Finn Lamexin huippuosaamista arvostetaankin maailmalla. Yrityksellä on vientiä peräti 31 maahan. Tuotannosta noin 98 prosenttia suuntautuu ulkomaille. ”Vahvoja alueitamme ovat etenkin Keski- ja Etelä-Eurooppa sekä Englanti. Viemme laseja myös esimerkiksi Japaniin, Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle, Valko-Venäjälle ja Ukrainaan. Algeriastakin on tullut hiljattain kyselyitä”, vientipäällikkö Toni Kallio kertoo.

Finn Lamexilla on seurattu viimeiset kolme vuotta tiiviisti tärkeän markkina-alueen Englannin tilannetta sekä Brexit-neuvottelujen etenemistä. ”Meidän on ollut pakko varautua tulevaan, joten olemme hankkineet korvaavia asiakkaita saarivaltakunnan ulkopuolelta. Mutta tulemme varmasti viemään tulevaisuudessakin tuulilaseja Englantiin”, Toivanen kertoo.

Perienglantilaisen kaksikerroksisen doubledeckerin tuulilasin valmistus on aivan oma taiteenlajinsa, mikä ei briteiltä itseltään luonnistu. ”Kun auton edessä on kaksi lasia, niin niiden välillä ei saa olla heittoa eivätkä ne saa heittää myöskään suhteessa profiileihin”, Toivanen mainitsee.

Turun satamaan pääsee helposti

Finn Lamexin Englantiin, Ruotsiin ja Norjaan menevät tuulilasit lähtevät Turun sataman kautta.

Englannin kuljetuksista vastaava aluemyyntipäällikkö Toni Vahlsten DSV Road Oy:sta kertoo, että saarivaltakuntaan lähtee joka viikko yksi tai kaksi täyttä megatraileria. Yhdessä kuormassa on tällöin 100-150 tuulilasia. ”Rekat menevät Siljalla tai Vikingillä Tukholmaan, ajavat läpi Ruotsin ja jatkavat sitten taas laivalla terminaaliimme Imminghamiin. Siellä trailerit puretaan ja tuulilasit menevät jatkokuljetuksilla eteenpäin ympäri maata.”

Lasinen lasti on valmistumassa.

Finn Lamexin edustajat ovat hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön Turun sataman kanssa. ”Turun satamaan pääsee helposti. Valtatie 8 vetää niin hyvin, että Laitila tuntuu vähän kuin Turun esikaupungilta”, Tero Toivanen muotoilee.

Puupakkauksesta rakentaisi vaikka talon

Se, että tuote on tehty lasista asettaa tietenkin kuljetukselle omia vaatimuksiaan. ”Tuulilasit pakataan mittojen mukaan tehtyihin tukeviin puupakkauksiin, joissa on niille vielä omat vaahtomuovilla vuoratut hahlot. Pakkaukset ovat myös tarkoituksella osittain avonaisia, jotta käsittelijät näkevät heti, että sisällä on arkaa materiaalia. Lisäksi paketit tietenkin sidotaan aina huolellisesti autoihin”, Kallio kuvailee.

Vaikka Finn Lamexin tuulilasit ovat laminoitua turvalasia, niin nekin toki rikkoutuvat, jos kuljetuspakkaus kaatuu. ”Tuulilaseja rikkoutuu kuljetusten aikana äärimmäisen harvoin”, Kallio kertoo.

Toivasen mieleen tulevat ajat, jolloin Finn Lamexilta lähtivät ensimmäiset rahdit Venäjälle. ”Siellä vastaanottaja kommentoi pakkauksia, että tällaisesta määrästä puutavaraa rakentaisi talon”, hän naurahtaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki