Uusi Viking Glory tekee kunniaa Itämerelle
Viking Linen uusi alus on herättänyt suurta kiinnostusta heti laivatilauksen julkitulosta asti. Tästä kertoo sekin, että laivan nimestä järjestettyyn asiakaskilpailuun saatiin 22 500 nimiehdotusta ja finaalivaiheen äänestykseen osallistui yli 30 000 ihmistä. Toukokuussa järjestetyn äänestyksen tuloksena uuden aluksen nimeksi tuli Viking Glory.
Viking Gloryn rakentaminen käynnistyi 3. syyskuuta 2018 Xiamen Shipbuilding Industryn telakalla perinteisellä steel cutting -tilaisuudella, jossa leikattiin laivan ensimmäiset teräslevyt. Siitä eteenpäin työt ovat edenneet aikataulun mukaisesti niin, että aluksen kölinlasku tapahtui 3. kesäkuuta 2019. Alus rakennetaan yhteistyöprojektina, johon osallistuu useita suomalaisia ja pohjoismaisia toimittajia, kuten Wärtsilä, ABB ja Almaco. Liikennöinnin Viking Glory aloittaa Turun ja Tukholman välisellä reitillä alkuvuonna 2021.
Viking Gloryssa merimaisemat ovat aina läsnä
Uuden aluksen suunnittelu käynnistyi jo vuosia sitten yhteistyössä turkulaisen laivasuunnittelutalo Deltamarinin kanssa. Suunnittelun päätavoitteina olivat matkustajien viihtyvyys, ympäristöystävällisyys, energiatehokkuus ja operoinnin helppous.
– Matkustajien viihtyvyydessä olemme panostaneet erityisesti Turun ja Tukholman välisen reitin ainutlaatuisten maisemien esiintuontiin. Tämä toteutuu alusta ympäröivien suurten panoraamaikkunoiden kautta, joista matkustajien eteen avautuvat upeat saaristonäkymät kaikkialta laivalla. Maisemat muodostavat myös osan Viking Gloryn sisustusta, jonka suunnittelusta vastaa ruotsalainen Koncept Stockholm. Suunnittelijan valinnan ratkaisimme Viking Gracen tapaan valitsemalla aiemmin laivasuunnittelussa kokemattoman toimiston. Uskon, että näin saamme taas uutta ja jännittävää, skandinaavista ilmettä tulevaan alukseemme, lupaa Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.
Itämeren luonto ja ilmasto erikoishuomion kohteina
Ympäristöystävällisyyden varmistamiseksi Viking Gloryn suunnittelutyössä keskitytään ympäristöystävällisten ratkaisujen ohella innovatiivisiin energiatehokkuussovelluksiin. Sen ansiosta uudesta aluksesta on tulossa yksi maailman ilmastoviisaimmista aluksista.
– Viking Gloryn valmistumisen jälkeen Turun ja Tukholman välistä reittiämme liikennöi kaksi Itämeren ympäristöystävällisintä alusta. Uusi aluksemme käyttää polttoaineena Viking Gracen tavoin ilmastopäästöjä vähentävää nesteytettyä maakaasua (LNG), jota Viking Glory kuluttaa uuden moottoritekniikan ja rungonmuotoilun ansiosta 10 % vähemmän. Rungon muodon ansiosta myös aluksen aallonmuodostus on aiempaa pienempi, mikä suojelee saariston herkkää luontoa. Lisäksi Viking Gloryn energiatehokkuutta parantavat lukuisat uuden teknologian ratkaisut. Nesteytetyn maakaasun tuottamaa kylmää hyödynnetään aluksen keittiöiden kylmälaitteissa ja myös hukkalämpö otetaan tehokkaasti talteen, millä vähennetään aluksen energiankulutusta merkittävästi, Johanna Boijer-Svahnström kertoo.
Lisää laadukasta kapasiteettia Turun ja Tukholman välille
Viking Glory korvaa Turun ja Tukholman välisellä reitillä Viking Amorellan, joka on liikennöinyt samalla reitillä jo vuodesta 1988 alkaen. Aluskannan uudistaminen merkitsee mittavaa lisäystä reitin matkustaja- ja rahtiliikenteen palvelukapasiteettiin.
– Turun reitti on Viking Linelle erittäin tärkeä ja siksi meille on luontevaa panostaa sen palveluun. Reitti tarjoaa nopeimman yhteyden Suomesta Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin sekä hyvät yhteydet myös Eurooppaan. Viking Gloryn tulo Amorellan tilalle tuo Turun aamulaivalle lisää noin 400 matkustajapaikkaa sekä 600 lisämetriä rahdille. Uusi alus on samalla suurin reitin aluksista, Amorellaan verrattuna pituutta on lisää lähes 50 metriä, Johanna Boijer-Svahnström avaa Viking Gloryn tärkeimpiä mittoja.
Kehittyvä yhteys kasvattaa Turun reitin vetovoimaa
Turun ja Tukholman välisen laivayhteyden kehittäminen on osa Viking Linen, Turun, Tukholman ja Maarianhaminan satamien sekä Turun kaupungin yhteistä NextGen Link -hanketta. EU-tuetun hankkeen tavoitteena on tehostaa yhteyttä uudella LNG-aluksella ja satamien infrastruktuurin parantamisella.
– Yhteyden kehittämistä palvelee myös Turun sataman yhteisterminaalihanke, josta Turun Satama, Turun kaupunki, Viking Line ja Tallink Silja allekirjoittivat aiesopimuksen syksyllä 2018. Aluskantamme uusiutuminen ja satamapalvelujen tehostaminen tuovat matkailulle huomattavaa lisäarvoa, joka kasvattaa edelleen matkailijoiden ja rahtiliikenteen kiinnostusta Turun ja Tukholman välistä laivayhteyttämme kohtaan, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström vakuuttaa.
Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Markku Koivumäki ja Viking Line
Viking Glory
- Liikennöinti alkaa vuonna 2021
- Matkustajamäärä 2 800 henkilöä
- Hyttejä 922
- Miehistö noin 200 henkilöä
- Pituus 218 metriä, bruttovetoisuus 63 000 tonnia
- Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
- Jääluokka 1 A Super
- Polttoaineena LNG (nesteytetty maakaasu)
- Rakennetaan Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n telakalla
- Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Koncept Stockholm, Deltamarin, Almaco ym.