Logistiikalla on merkittävä osuus Ikean tuotteiden suunnittelussa – Turun satama on tärkeä portti sisustusjätin Suomen rahdille
Suomi on pienenä maana Ikealle hyvä ympäristö uusien logistiikkaratkaisujen pilotointiin. Kestävä kehitys korostuu globaalisti toimivan yhtiön valinnoissa koko ajan voimakkaammin.
Ikea on yksi maailman tunnetuimmista sisustusbrändeistä, joka on vienyt Ruotsin väreissä erottuvat tavaratalonsa lähes kaikille mantereille. Ingvar Kampradin 1940-luvun alussa perustamalla yrityksellä on nykyisellään noin 400 tavarataloa maailmanlaajuisesti.
Yhtiön logistiikka on arvatenkin valtava globaali palapeli ja verkosto. Ikean edulliset mutta laadukkaat tuotteet saapuvat keskusvarastoihin ja tavarataloihin kaikkiaan yli tuhannelta tavarantoimittajalta.
Suomen kuuteen toimipisteeseen tuotteet saapuvat Ruotsin kahdesta keskusvarastosta sekä muun muassa Puolasta ja Saksasta. Marginaalinen osa tavarasta vastaanotetaan myös suoraan tavarantoimittajilta Aasiasta.
– Ruotsin osuus Suomeen saapuvien tuotteiden kokonaisvolyymistä on noin 30–35 prosenttia. Tästä osuudesta jopa kaksi kolmasosaa tuodaan maahan Turun ja Naantalin satamien kautta, Ikean Suomen Customer Fulfillment Manager Juha Taskinen kertoo.
– Puolan toimitukset tulevat suoraan Helsinkiin, Saksan toimituksissa satamana on joko Hanko tai Helsinki tilanteen mukaan. Olennaista on, että toimitusaika pysyy lyhyenä. Tämä on meille todella tärkeä asia.
Luotetut kuljetusyhtiöt turvaavat kapasiteetin
Ikean tavaratalot sijaitsevat tavallisesti kehäteiden varsilla. Juha Taskinen korostaa, että yhtiö tarkkailee alati asiakkaiden muuttuvaa kulutuskäyttäytymistä. Euroopan suurten kaupunkien keskustoihin suunnitellut noutopisteet kertovat tästä kehityksestä.
Edelleen avainasia on kuitenkin se, että logistiikka tavarataloihin toimii moitteetta, jotta hyllyt ovat täynnä aamulla, kun ensimmäiset asiakkaat saapuvat ostoksille.
– Emme voisi olla tilanteessa, jossa tuotteet tulisivat sitten joskus. Pidämme tarkasti huolta, että prosessi toimii sisäisesti. Suomen tavarataloissamme puretaan päivittäin keskimäärin noin kymmenen rekallista tavaraa. Sen kaiken pitää olla aamuun ja avautumiseen mennessä valmista”, Ikea Suomen operatiivisista toiminnoista vastaava Tero Järvinen perustelee.
Ikea käyttää logistiikassaan Tero Järvisen mukaan ”kuutta-seitsemää” kuljetusyhtiötä, joiden kanssa yhteistyö on toiminut moitteettomasti. Myös merikuljetuksissa käytetään tarpeen ja tilanteen mukaan eri varustamoja.
– Kaikki logistiikka on hoidettu alihankintana. Useampaa yhtiötä käyttämällä turvaamme aina riittävän kapasiteetin. Ikea on tosiaan aikamoinen kansainvälinen verkosto. Lähettäjäpää vastaa kuljetuksista, mutta meille vastuu siirtyy siinä vaiheessa, kun kuorma saapuu Suomeen, Juha Taskinen kertoo.
– Ainahan kun tällaisesta volyymista puhutaan, niin välillä tapahtuu joitain viivästyksiä. Mutta tärkeää on, että niistä saadaan informaatio ajoissa. Olemme tällä hetkellä hyvin tyytyväisiä siihen, miten homma kuljetusliikkeiden kanssa toimii.
Selkäranka tuotteiden hinnalle ja ekologisuudelle
Itse koottavat huonekalut ovat tunnusomaisinta Ikeaa. Yhtiö on kehittänyt tuotteitaan myös sitä silmällä pitäen, että tyhjä tila olisi kuljetuksissa minimissä. Tero Järvinen ja Juha Taskinen sanovat, että logistiikka on Ikeassa tuotteen kokonaishinnan selkäranka.
– Jo tuotekehityksessä mietitään tarkasti, miten tuotteet pakataan ja kuljetetaan tehokkaasti. Merikuljetuksissa käytämme ainoastaan High Cube Container -kontteja ja pahvilavoja, jolloin ei tule turhaa palautuskuormaa, Tero Järvinen kertoo.
Kestävä kehitys on nykyisin yksi Ikean tuotteiden viidestä perusperiaatteesta, ja ekologisuuden merkitys korostuu kaiken aikaa. Huomiota kiinnitetään kestävän puuvillan- ja puuntuotannon lisäksi tuotteiden kierrätettävyyteen – ja tietysti kuljetukseen.
– Ikea on linjannut, että tulevaisuudessa tulemme käyttämään kaikissa kotiinkuljetuksissa pelkästään sähkörekkoja. Viidessä suuressa kaupungissa, kuten Shanghaissa, sitä pilotoidaan jo tällä hetkellä. Se leviää vähitellen muuallekin, kun löydämme oikean konseptin, Tero Järvinen sanoo.
– Suomi on sikäli hyvässä asemassa Ikea-maailmassa, että tällaisessa pienessä maassa on hyvä kokeilla uusia ratkaisuja. Täällä olemme ensimmäisenä maailmassa ottaneet käyttöön pahvilavat asiakastilausten lähetyksessä. Suomi-tasolla voimme lähitulevaisuudessa luopua täysin puu- ja rautalavojen käytöstä, Juha Taskinen kertoo.
Teksti: Jaakko Mikkola
Kuvat: Robert Seger ja Ikea