Jäätelö, jolla on vankat periaatteet

Sia-jäätelö, ruotsalainen klassikko, valmistetaan aina tuoreesta kermasta. Jäätelö kulkee Halmstadista, Göteborgin tuntumasta Scandic Transin rekoilla Turun sataman kautta herkuttelijoille Suomeen.

Sataman kautta

Jäätelö on valmistettava kermasta – muuten antaa olla. Toimitusjohtaja Tom Östman kertoo, että Sia-jäätelön vetovoima on sen tinkimättömässä laadussa, sillä kilpailu jäätelömarkkinoilla on kovaa. Sia Glass on Ruotsin vanhin perheyritys, jonka juuret ovat vuodessa 1569. Östman Trading on tuonut jäätelöä maahan vuodesta 2002. Yritys vastaa tuotteen markkinoinnista, myynnistä ja toimituksista Suomessa.

Jäätelö on kuljetuksen kannalta herkkä tuote ja vaatii tarkkaa logistiikkaa, jossa kylmäketju ei saa katketa.

Scandic Trans hoitaa kuljetuksen Halmstadista Turun sataman kautta Kokkolan päävarastoon, sieltä tavaraa lähtee suoraan asiakkaille.  Yhteistyö Scandic Transin kanssa on sujunut hyvin aina vuodesta 2002, heille ei ole antaa kuin hyvää palautetta, Östman toteaa.

> Kesätyöläinen Linnéa Nygård tekee jätskikauppaa Kokkolan Matkahuollon jäätelökioskilla.
> Sia-jäätelön maahantuontia hoitaa todellinen perheyritys. Staffan Östmanin 2-vuotias My-tytär on mielellään mukana isän työpaikkakäynnillä.
Jäätelö vaatii hyvän kuljetuskaluston

Jäätelön matka alkaa lastauksella Halmstadissa.

– Jo kuormatilat ovat esiviilennettyjä, toimitusjohtaja Mikael Löfqvist Scandic Transilta kertoo.

Scandic Transin kalusto on elintarvikekuljetuksiin varustettuja ATP-luokiteltuja autoja. FNA-autot sopivat viileäkuljetuksiin, FRC-autot pakasteille, kuten jäätelölle. Kuljetukset myös ajoitetaan tarkasti. Halmstadista lähdetään noin puolilta päivin Suomen laivaan, kuljettaja ehtii pitää matkalla 1–2 taukoa. Autolle buukataan laivaan myös sähköpaikka. Laivassa lämpökoneisto toimii sähköllä, muuten dieselmoottorilla.

Veljekset Staffan ja Tom Östman Östman Tradingin päävarastolla Kokkolassa, johon jäätelö kuljetetaan Turun satamasta.

– Kuljettajilla on hygieniapassi ja siihen liittyvä koulutus. He ovat opiskelleet, miten elintarvikkeita käsitellään ja heillä on tieto siitä, mitä tapahtuu, jos lämpötila muuttuu, Löfqvist kertoo. Kuljettaja seuraa lastin lämpötilaa koko matkan ja saa hälytyksen, jos lämpötila nousee tai tipahtaa alle säädetyn rajan. Autoja seurataan reaaliajassa GPS-paikannuksella ja myös asiakas voi seurata kuljetuslämpötiloja netin kautta.

– Jäätelöä tilataan sen verran kerralla, että tulee täysi auto tai täysi yhdistelmä, Östman kertoo. Pääsääntöisesti rekan ovet avataan lastauksen jälkeen seuraavan kerran vasta silloin, kun lasti puretaan päävarastossa Kokkolassa.  Östman kertoo, että keväällä kuljetuksia on vähän tiheämmin, heinäkuulla aletaan vähän jarruttamaan.

Suomalaiset ovat vannoutunutta jäätelökansaa. Kylmässä Pohjolassa viilennytään syömällä jäätelöä.

– Aina maistuu. Olemme maailman parhaimpien joukossa jäätelön kulutuksessa, Tom Östman sanoo.

Teksti Sini Silván
Kuvat Päivi Karjalainen

Lämpötilasäädellyt kuljetukset

Scandic Transin lämpötilasäädeltyihin jäätelökuljetuksiin käytetään FRC-autoja. Tuotteen lämpötila voi niissä olla 18–24 pakkasastetta.

Kylmäkuljetuksissa panostetaan myös lastaus- ja siirtotilanteisiin. Scandic Transin henkilöstö valvoo kuljetuksia myös etänä koko matkan ajan.

Elintarvikekuljetuksissa kuljettajat ovat erityisammattilaisia: heitä koulutetaan jatkuvasti ja he ovat yhteydessä kuljetusten aikatauluista ja järjestelyistä jo ennakkoon.