Erikoispitkä ajoneuvoyhdistelmä on vihreä

DB Schenker liikennöi erikoispitkillä HCT-ajoneuvoyhdistelmillä (High Capacity Transport) tällä hetkellä Suomessa kahta runkolinjaa, Turku–Vantaa ja Sipoo–Seinäjoki. Turun ja Vantaan terminaalien välillä kuljetetaan ennen kaikkea ulko- ja kotimaan kappaletavaraa.

Liikenne ja logistiikka

Erikoisluvan vaativan HCT-yhdistelmän yhteispaino saa olla 92 tonnia ja kokonaismitta 33 metriä, kun tavanomaisen yhdistelmän maksimipituus on 25,25 metriä.

Pidempi kokonaismitta mahdollistaa esimerkiksi ulkomaisen puoliperävaunun ottamisen Turun satamasta Vantaalle lisäosaksi yhdistelmään. Kokeilu alkoi kesäkuun alussa.

”Kokemukset ovat hyvät. Uskon että tavanomaisella talvikelillä ei tule myöskään ongelmia. Näissä autoissa on kaikki mahdolliset turva- ja apulaitteet. Punaisen kelivaroituksen aikaan näillä yksiköllä ei saa lupien mukaan edes liikennöidä”, DB Schenkerin Suomen maaliikenteen johtaja Petteri Nurmi kertoo.

Turku–Vantaa-reitillä DB Schenker käyttää Nesteen biojätteistä valmistettua kierrätyspolttoainetta, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä 90 %. HCT-yhdistelmän suuren kuljetuskapasiteetin ansiosta lähetyskohtainen ympäristörasitus on niissä muutenkin normaalia pienempi. HCT-kokeiluluvat ovat voimassa vuoden 2021 loppuun saakka.

Lue lisää HCT-yhdistelmistä Trafin sivuilta >>

HCT-yhdistelmä

HCT-yhdistelmä koostuu vetoautosta, pitkästä puoli-perävaunusta sekä varsinaisesta perävaunusta. Kapasiteetti on tyypillisesti noin 35 % suurempi tavalliseen täysperävaunuyhdistelmään verrattuna.