Ford kiihdyttää Suomen teille Turun kautta

Autokauppa on ollut Suomessa selkeässä kasvussa vuonna 2016. Vauhti on kova myös Fordilla, jonka myynti on kasvanut tammi–kesäkuun välisenä aikana peräti 21,1 prosenttia. Suomen neljänneksi eniten myydyn automerkin suosion takana on vahvasti uudistunut mallisto, jota täydentää kesällä myyntiin tullut uutuusmalli Ford Edge.

Sataman kautta

Autokauppa on ollut Suomessa selkeässä kasvussa vuonna 2016. Vauhti on kova myös Fordilla, jonka myynti on kasvanut tammi–kesäkuun välisenä aikana peräti 21,1 prosenttia. Suomen neljänneksi eniten myydyn automerkin suosion takana on vahvasti uudistunut mallisto, jota täydentää kesällä myyntiin tullut uutuusmalli Ford Edge.

Isojen katumaasturien luokkaan lukeutuva Edge saapuu Suomeen Turun sataman kautta, kuten käytännössä kaikki uudet Fordit. Kanadassa valmistetut Edget laivataan Suomeen Bremerhavenin kautta, eurooppalaiset mallit saapuvat Turkuun Travemündesta.

– Assistor tarjoaa autokaupalle myös erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja tietopalveluja toimitusketjun hallintaan sekä myynti- ja talousprosessien tueksi, kertoo myyntijohtaja Samuel Alander.

– Uusien Fordien matka Kölnistä Turkuun vie noin neljätoista vuorokautta. Laivauksia Travemündesta on kerran viikossa, minkä ansiosta eniten myytyjä Fordin malleja on jälleenmyyjillämme saatavana suoraan varastosta. Pääosa uusista autoista on kuitenkin asiakastilauksena valmistettuja, yksilöllisesti varusteltuja autoja, joiden toimitusaika on noin 35–40 vuorokautta, kertoo Oy Ford Ab:n myyntijohtaja Johan Lindberg.

– Toimitusnopeus on tänä päivänä uuden auton ostajalle tärkeimpiä valintakriteerejä. Toimitusaikojen minimoimiseksi Fordin jälleenmyyjien käytössä on sähköinen tilausputki. Sen kautta näemme, minkälaisia malleja tehtaan tuotantoputkessa on ja voimme yhdessä asiakkaan kanssa valita sieltä hänelle mieluisan auton. Tilausputken ansiosta voimme samalla antaa asiakkaalle luotettavan arvion auton luovutusajankohdasta, kertoo Veho Olarin myyntipäällikkö Marko Kärkkäinen.

Tehokas logistiikkaketju on keskeinen osatekijä autojen toimitusnopeuden varmistamisessa. Uusien Fordien osalta tehdas vastaa logistiikasta Turun satamaan asti, jossa vastuu siirtyy Oy Ford Ab:lle. Suomessa Fordin logistiikkakumppanina toimii Assistor Oy Ab, joka tekee autoille kaikki maahantuontiin liittyvät toimenpiteet viranomaisilmoituksista ja laadunvalvonnasta kuljetuksiin. Assistorilta autot lähtevät jälleenmyyjille yhä useammin täysin valmiina asiakkaille luovutettaviksi.

– Työmme alkaa jo ennen alusten saapumista satamaan. Laivatiedon perusteella teemme autoille tuotanto- ja toimitussuunnitelman lisäksi ennakkorekisteröinnin ja samassa yhteydessä autoille syntyy rekisterinumerot. Assistor kerää autoista myös kaikki verotusta varten vaadittavat tiedot ja tekee autoveroilmoitukset tullille, kertoo Assistor Oy Ab:n myyntijohtaja Samuel Alander.

Näkyvin osa työstä tapahtuu kuitenkin Assistorin huolto- ja tarkastushalleissa. Aivan ensimmäiseksi autot tankataan pohjolan oloihin sopivalla polttoaineella, minkä jälkeen ne ajetaan pesuhallin kautta tarkastukseen. Auton ja varusteiden teknisen toimivuuden lisäksi tarkistetaan maalipinnat, lasit ja peilit sekä tehdään asiakkaiden tilaamat lisälaite- ja varusteasennukset.

Monivaiheisten tarkastusten lisäksi Assistoria työllistävät lisävarusteasennukset, jotka maahantuonnin yhteydessä tehtyinä sujuvat nopeammin ja edullisemmin kuin paikallisesti tehtynä.

– Ensimmäisinä tarkastetaan aina asiakastilatut autot, jotta ne saadaan mahdollisimman nopeasti jälleenmyyjille. Toimitusaikojen pitävyys on tärkeä osa auton ostajien Fordista saamaa asiakaskokemusta. Samalla se on myös osa omaa asiakaslupaustamme: ”Your Brand, Our Delivery”, korostaa Samuel Alander.

Teksti Kari Ahonen
Kuvat Markku Koivumäki