Logistiikkapäälliköllä ei ole kahta samanlaista työpäivää
Logistiikkapäällikkö Riika-Maria Iljin on kasvanut kuin huomaamattaan logistiikka-alan rautaiseksi osaajaksi.
Riika-Maria Iljin aloitti kesätöissä perheyrityksessä Turku Stevedoringilla jo 14-vuotiaana. Hän ehti olla Moverella varastotöissä useita vuosia, mutta motivaatio ajoi kouluttautumaan pidemmälle. Iljin opiskeli auto- ja kuljetustekniikan insinööriksi Turun ammattikorkeakoulussa.
Turku Stevedoringilla Riika-Maria Iljin edustaa toista sukupolvea.
– Aloitin toimistosihteerinä, kunnes liikennöinti alkoi kasvaa ja tarvittiin kokopäivätoiminen logistiikkapäällikkö.
– Työ on resurssien laskemista, raportointia ja dokumenttien tekemistä. Toimin linkkinä asiakkaisiin, Iljin kertoo.
Palasten täytyy kohdata, jotta kokonaisuus toimii. Tärkeintä on, että asiat hoituvat ajallaan.
Asiakaskunta on laajaa, Iljin hoitaa yhteistyötä niin laivayhtiöiden kuin kuljetusliikkeiden ja asiakkaiden kanssa. Turku Stevedoring ei hoida pelkkiä ahtauksia, vaan Iljin järjestää myös varastointia ja lisäarvopalveluita. Kun tehdas tilaa tavaraa, huolehditaan siitä, että kaikki välivaiheet hoituvat.
– Sloganimme on ”asiakaslähtöistä palvelua”. Panostamme osaamiseen ja itse kehitettyihin laitteisiin.
Osa lisäarvopalveluista tehdään satama-alueella, osa alihankkijoiden toimesta muualla. Iljin hallitsee kuljetuskaluston kuten konttien, trailerien, mafien ja bulkkitavaran kuljetusten ja siirtojen haasteet.
– Volyymit ovat todella suuria.
Ennakointia tarvitaan aina
Logistiikkapäällikön tehtävässä Riika-Maria Iljin on ollut vuodesta 2013. Hän ei pitänyt valintaansa tehtävään itsestäänselvyytenä, mutta uskoo, että on osannut kehittää yrityksen logistiikkaosaamista.
– Täytyy tietää pelisäännöt ja virheistä oppii, Iljin toteaa.
– Olen voinut kyseenalaistaa tiettyjä toimintatapoja, kuten tehokkuutta. Joskus voit tehdä useita asioita yhtä aikaa.
– On osattava ennakoida tulevia ahtauksia ja asiakkaiden tarpeita. Ennakkoilmoittamista ja tiedonhankintaa on kehitetty. Perustyökalujen, kuten työvarauskalenterin pitää olla kunnossa. Nyt, kun tulee autoja tai kontteja olet ihan eri tavalla ajan tasalla.
Laivojen tietoja ja niiden etenemistä voi seurata netistä. Iljin pitää myös yllä yrityksen omia nettisivuja.
– Koko ajan on halu oppia uutta ja katsoa, miten asiat voisi tehdä paremmin.
Resursseja tarpeeksi, muttei liikaa
Riika-Maria Iljin johtaa kolmea työnjohtajaa sekä 40 ahtaajan työporukkaa, joka on kouliintunut myös lisäarvopalvelujen tekemiseen. Tavaravirrat keskittyvät erityisesti Baltic Linen viikoittaisiin linjalaivoihin ja Tallink-Siljan päivittäiseen liikenteeseen.
– Katsotaan koko ajan, mitä tapahtuu. Jokaisen pitää tietää, mitä tehdä ja porukkaa tulee olla tarpeeksi, muttei tyhjäkäynnillä.
Tallink Siljalla aikaa on vain tunti.
– Pojat osaavat sen jo, tiukka aikataulu tietää haasteita, mutta aina on hanskattu.
– Minulla on mielenkiintoisia tehtäviä, ei ole kahta samanlaista työpäivää. Koitan olla reilu kaikin puolin ja toivon sitä samaa itselle. Huumorintaju on tällä alalla ihan pakollinen. Ei poikien kanssa pärjää, ellei ole pilke silmäkulmassa.
Teksti Sini Silván
Kuvat Robert Seger